11 tips om jouw huis te verkopen met behulp van social media

social media

De huizenmarkt is booming business. Je praat met familie of vrienden dat je misschien je huis wil verkopen en voor je het weet ‘weet iemand nog wel iemand die een huis zoekt’. Steeds meer mensen kiezen er daarom voor om zelf hun huis te verkopen. Maar hoe verkoop je nu zelf je huis het snelste? Voor een mooie prijs? Hoe pak je dat nu aan zonder dat je veel inzet levert, maar je huis niet verkoopt?

Heb je al eens nagedacht over het inzetten van social media marketing? Als bedrijven er mee kunnen groeien en hun producten en diensten kunnen aanbieden, kan jij dat zeker ook! Maar, welke kanalen gebruik je allemaal? Social media marketing bureau Team Nijhuis geeft in dit artikel 11 tips om jouw huis succesvol te verkopen.

Social media om jouw huis te verkopen

Social media zijn niet meer weg te denken uit ieders leven. Ruim 11,9 miljoen mensen maken gebruik van Whatsapp, maar wat te denken van de 10,1 miljoen gebruikers van Facebook of de 8,7 miljoen ‘YouTubers’ die er zijn.

social media

Newcom Nationaal Social Media Onderzoek 2019

Het belangrijkste is dat jouw social media kanalen jou helpen om jouw huis te verkopen. Met onderstaande tips en tricks kun jij jouw huis verkopen door social media voor jouw verkoop succesvol in te zetten.

1. Laat professionele foto’s maken

Zonder goede foto’s wordt een huis niet verkocht. Tegenwoordig heeft iedereen een technisch hoogwaardige fotocamera in hun tas of zak zitten (de smartphone), maar let op hoe je je huis op de foto krijgt. Een huis verkoop je zelf door zowel overzichts- als detailfoto’s aan te bieden. Bij overzichtsfoto’s is het daarbij enorm belangrijk dat de gehele ruimte in beeld wordt gebracht. Met een smartphone is het veel lastiger om diepgang in foto’s te brengen. Wellicht dat je zelf al een camera in huis hebt of een bekende in je netwerk hebt zitten die de foto’s voor je kan maken. Met professionele foto’s verkoop je zelf je huis een stuk gemakkelijker.

2. Maak een plattegrond

(Potentiële) kopers willen weten hoe groot een huis is. Past een bed van 1.80m wel of moet er een andere oplossing voor gevonden worden. Als verkopende partij bied jij alle informatie over het huis, dus ook een plattegrond. Met een tool als floorplanner.com kun je gemakkelijk een plattegrond van jouw huis maken. Deze plattegronden kun je vervolgens weer mooi delen op social media.

3. Maak een website en pagina voor jouw huis zodat je deze kunt delen

Hoe kan de koper jouw huis vinden? Juist op internet. Elke maand wordt er ruim 18.000 keer in Google gezocht naar ‘huis kopen’. Zorg er dus altijd voor dat je een website voor jouw huis maakt. Dit hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, met een heel menu. Je kunt prima aan de slag met een ‘onepager’, een website die uit slechts een pagina bestaat en daarop alle informatie toont. Ook kun je als je helemaal makkelijk wil doen jouw huis online zetten op JAAP.NL. Hier kun je jouw huis aanmaken, maar dan nog steeds zonder makelaar verkopen. En dat verkopen geef je vervolgens een extra boost door jouw huis en pagina te delen op social media.

4. Tease je huis voordat je deze live zet

Nog voordat je je huis als te koop in de markt zet, weet jij dat je het te koop gaat zetten. Daar begint het eerste ‘teasen’ al. Zorg voor bekendheid (een buzz) rondom je huis. Deel een sneak peek van je mooie keuken, badkamer of woonkamer en tuin en vertel erbij dat deze ‘binnenkort te koop komt’. Door al voordat je het huis echt in de verkoop zet aanwezig te zijn op social media zal je jouw huis veel sneller verkocht worden.

5. Maak een Facebook pagina van jouw huis

Facebook is nog steeds een van de grootste sociale media van Nederland. Zorg er dus ook voor dat jouw huis hier te vinden is. Op Facebook kun je gemakkelijk een pagina starten vanuit jouw eigen account.

social media

Door een pagina te creëren kun je updates, nieuws en foto’s en video’s delen vanuit jouw huispagina en niet vanaf jouw privé-account. Bovendien krijg je altijd de mogelijkheid om mensen uit te nodigen om jouw pagina leuk te vinden. Doe dit ook vooral zodat je een groter bereik creëert en jouw huis eerder zult verkopen.

6. Promoot jouw posts

Social media worden elke dag geraadpleegd door een flinke groep gebruikers. Zij zien zoveel verschillende updates voorbij komen, dat het kan dat jouw update over jouw huis helemaal niet gezien wordt. Om dit te voorkomen kun je social media adverteren inzetten. Social media adverteren is echt niet alleen voor bedrijven, jij wil immers ook iets verkopen. Bovendien, je bespaart zoveel op de makelaars kosten, dan kun je vast wel een deel van deze besparing in social media advertising stoppen.

Adverteren op Facebook betekent dat je de doelgroep makkelijk aan kunt spreken, je kunt gemakkelijk een bepaalde leeftijdscategorie kiezen in combinatie met de stad waar jouw huis te koop staat. Helemaal in combinatie met de pagina die je hebt aangemaakt op Facebook, zul je zien dat Facebook adverteren een enorme boost kan geven aan de verkoop van jouw huis via social media.

Extra tip: target jouw social media advertentie ook op likers van makelaars in jouw omgeving. Zij zijn wellicht op zoek naar huizen en zijn vaak een erg relevante groep die je kunt bereiken met jouw gerichte advertenties.

7. Sharing is caring

Tag personen in alle berichten die jij op social media deelt, denk aan familie en vrienden. Zij kunnen vervolgens weer anderen uit hun netwerk taggen en het delen binnen hun eigen tijdlijnen. Zodra je post, zorg er voor dat veel familie, vrienden, collega’s de post direct liken of commentaar geven. Zo kun je het algoritme van Facebook stimuleren om de post meer te vertonen en vergroot je het bereik. En hoe meer mensen jouw huis zien, hoe eerder je het verkoopt.

8. Zet altijd een link in wat je deelt

Het klinkt misschien als een open deur, maar het wordt vaak vergeten. Als je iets wil verkopen – in dit geval je huis – moet je niet vergeten om deze ook beschikbaar te maken. Een mooie foto van de keuken met een beschrijving hoe fijn je hier kunt koken? Super, maar vergeet niet de pagina van jouw huis (website of Facebook pagina) hieraan te koppelen. Zodoende kunnen geïnteresseerde kopers direct doorklikken en meer informatie over jouw huis tot zich nemen

9. Beperk de superlatieven

Ja, jouw huis is geweldig. En prachtig. En werkelijk schitterend gesitueerd in een rustieke buurt. Dat is helemaal super (dat is ook een superlatief), maar het is niet nodig om elke zin vol te stoppen met woorden die benadrukken hoe geweldig het is. Huiszoekers weten vaak precies waar ze op moeten letten en willen gewoon de belangrijke zaken weten. Wat is het energielabel? Moet er nog veel aan verbouwd worden? Dubbelglas of enkelglas? Hoe is de indeling? “Dit huis heeft een speelse indeling” betekent vaak dat het huis niet erg handig in ingedeeld. Zorg ervoor dat je eerlijk bent. En de belangrijke zaken deelt in jouw social media berichten rondom het huis. Ook als er nog wat gedaan moet worden aan het huis deel dit.

Tegenwoordig verkopen huizen snel, maar vaak onder voorbehoud van een technische bouwkeuring. Indien hier dan allerlei zaken naar voren komen gaat de verkoop niet door. Terwijl als je hier eerlijk over was geweest je dit had kunnen voorkomen.

10. Maak een video

Videomarketing is booming en beelden zeg meer dan duizend woorden. Bewegende beelden al helemaal! Je hebt vast een mooie camera op je mobiel. Maak een paar mooie video’s in je huis en in de ruimten van je huis. Geef geen commentaar in de video maar houd het neutraal. Laat de kijkers maar zelf een mening vormen. Je bent vast zelf enthousiast over je huis maar je kunt niet verwachten dat iedereen dat is. Zet er een rechtenvrij muziekje onder als je dit kunt, YouTube heeft hier een mooie bibliotheek voor. Kun je het niet, laat dan de audio helemaal weg.

Deze gemaakte video’s kun je op social media delen en je zult zien dat het bereik vergroot wordt.

11. Veel mensen bellen nooit

Tegenwoordig gaat contact veelal online. Er wordt steeds minder gebeld. Zorg er dus voor dat jouw potentiële koper via social media gemakkelijk contact met je kan opnemen. Koop een extra simkaart en gebruik je oude smartphone voor WhatsApp. Communiceer dit telefoonnummer actief op alle social media kanalen die je gebruikt om jouw huis te verkopen.

Zorg er op Facebook ook voor dat je bijvoorbeeld actief bent op de chat via Messenger en via LinkedIn jouw meldingen van InMail berichten aan hebt staan. Je kunt dan heel gemakkelijk in contact komen met potentiële kopers. Niets is zo dodelijk voor de verkoop van je huis als slecht of niet reageren, zorg er dus voor dat je de vragen en opmerkingen op je huis actief beantwoordt.

Zorg ervoor dat offline matcht met online
Met bovenstaande tips kun je met behulp van social media jouw huis verkopen. Maar vergeet niet dat je online presentatie aan moet sluiten bij je offline presentatie. Als online alles klopt, jouw social media advertenties geweldige resultaten hebben en de bezichtigingen blijven komen, maar je je huis niet verkoopt, dan klopt er iets niet.

Mensen zijn nieuwsgierig. Houd er dus rekening mee dat als zij jouw huis op social media voorbij zien komen ze jouw huis wellicht even in het echt willen zien. Nog voordat ze een bezichtiging in gaan plannen. Even langsrijden en alvast een eerste gevoel opdoen is wat veel kopers doen, nog voordat ze een bezichtiging plannen. Zorg er dus voor dat je huis er piekfijn bijligt!

BONUSTIP 1. Een opgeruimd huis met een fijne geur

De appeltaart in de oven hoeft misschien niet, maar zorg ervoor dat jouw huis lekker ruikt als je een bezichtiging hebt. Niets is zo vervelend als nog de bloemkool (niet de lekkerste geur) ruiken van het avondeten van gisteren. Bovendien zorg je er uiteraard voor dat je huis schoon en opgeruimd is.

BONUSTIP 2. Een huis is meer dan alleen het huis

Binnen is alles netjes opgeruimd en het huis ruikt lekker. Hoe zit het met buiten? Is je voordeur schoon? Staat er niet teveel onkruid? Hoe ligt de tuin erbij? Staan er dode planten op je balkon of ligt er misschien nog een verdwaalde vuilniszak? Jouw huis verkopen doe je door je gehele huis aan te bieden en daar hoort zeker je voor- en achtertuin of balkon bij als je die hebt. Vergeet deze dus niet mee te nemen als je je huis gaat opruimen.

BONUSTIP 3. Vergeet je buren niet

En als je dan toch al aan de slag gaat met BONUSTIP 3 vergeet dan niet even te kijken naar het huis van de buren. Huiskopers willen graag een goede band met hun buren. En vooral dat hun buren nette mensen zijn. Jij kunt dit een handje helpen door net wat verder dat onkruid te wieden en hun pad ook even snel aan te vegen. Met deze kleine inspanningen zorg jij ervoor dat jouw huis en dat van de buren er geweldig bij liggen. Bovendien zullen je buren het waarschijnlijk nog waarderen ook.

Zorg er bovendien voor dat je je buren op de hoogte stelt als jij bijvoorbeeld kiest voor een bezichtiging in de vorm van een open huis. In de huidige tijden komen er zo twintig potentiële kopers kijken en dit kan eventueel wat overlast met zich meebrengen.

BONUSTIP 4. Vergeet het Te Koop-bord niet

Zelf je huis verkopen betekent dat je vaak geen bord van de makelaar in de tuin kunt zetten, je doet het immers zelf. Terwijl dat bord ervoor zorgt dat iedereen die er langskomt direct ziet dat het huis te koop staat. Via JAAP.NL heb je de mogelijkheid bij bepaalde pakketten om een Te Koop-bord of Te Koop-posters te krijgen. Zorg er indien je hiervan geen gebruik wil maken dan zelf voor dat je een bord laat maken en posters voor de ramen hangt. Zo zien passanten in één oogopslag dat het huis te koop staat.

Van te koop zetten op social media, naar bezichtiging, naar verkocht!

Met bovenstaande tips kun je zelf je huis verkopen. Zorg ervoor dat je on- en offline huis overeenkomen en wees actief. Dan staat niets een bezichtiging en verkocht bord in de tuin meer in de weg! Lees dit artikel voor opvallende zaken van iemand die via social media probeerde om haar huis te verkopen.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.