De Biro: frustraties bij stadsbewoners door wildparkeren

biro

Vooral in de stad lijken ze zich razendsnel te vermenigvuldigen: de elektrische karretjes met de naam ‘Birò’. De Biro ziet er uit als een kruising tussen een golfkarretje en de (vooral onder ouderen) populaire Canta. Het voertuig is klein en wendbaar en heeft in de stad een groot voordeel: je kunt hem overal kwijt. Geen eindeloze zoektocht meer naar een parkeerplek: de Biro-rijder parkeert zijn voertuig gewoon (gratis!) ergens op de stoep. Maar mag dit eigenlijk wel zomaar?

De Biro-hype verklaard

De Biro is populair. Vooral in (de wat rijkere buurten van) Amsterdam. Daar rijden op dit moment al zo’n 450 Biro’s rond. Een groot voordeel van het autootje is dat je er zowel op straat als op het fietspad (en zelfs op de stoep) mee mag rijden. De eigenaren vermijden zo makkelijk de files in de stad. Daarnaast rijdt het elektrische voertuig heel duurzaam. Hoewel de Biro wel wat weg heeft van een mini-variant van de gewone mini auto, heb je voor de Biro geen autoverzekering nodig, maar een brommobiel-verzekering. Dit moet minimaal een WA-verzekering zijn. Een kentekenplaat is niet nodig (bron: Independer).

Dit zijn de regels

Voor het besturen van een Biro heb je geen rijbewijs nodig. De maximumsnelheid voor de Biro is 45 kilometer per uur, op de rijbaan. Voor het fietspad geldt een snelheidslimiet van 40 kilometer per uur en op de stoep mag je niet harder dan 6 kilometer per uur.

De volledige benaming van de Biro is ‘Biro Elektrische Brommobiel’. Dit is verwarrend, want volgens de wet is het geen gewone brommobiel. De meeste Biro-eigenaren laten het voertuig namelijk registreren als gehandicaptenvervoer in plaats van als een brommobiel. De Biro voldoet dan aan de wettelijke voorschriften van een gehandicaptenvoertuig, evenals zijn ‘broertje’ de Canta. Ideaal voor de eigenaren van de Biro, want dit betekent dat je ‘m overal mag parkeren, ook al ben je niet in het bezit van een invalidekaart.

Maatregelen tegen parkeerproblemen

Hoewel de parkeervrijheid voor Biro-eigenaren ideaal is, ergert de gemiddelde stadsbewoner zich hier juist groen en geel aan. En daar is ook wel wat voor te zeggen. De karretjes staan vaak op onhandige plekken en barricaderen regelmatig de hele stoep. Bovendien moeten fietsers de drukke fietspaden in de stad nu niet meer alleen delen met de bestuurders van de ontelbare bakfietsen, maar ook met alle Biro-rijders.

D66 vroeg daarom onlangs toestemming aan de Tweede Kamer om de regelgeving voor het parkeren van de Biro’s in Amsterdam te mogen aanpassen. Als dit doorgaat mogen vanaf 1 januari 2019 alleen gehandicapten op de stoep parkeren met een Canta of Biro. Personen zonder handicap mogen hun Canta of Biro dan niet meer op de stoep parkeren, maar moeten op een parkeerplaats staan. Voor Biro-rijders betekent dit dus dat zij nu betaald moeten gaan parkeren.

1 reactie

  • Johan says:

    wat irritant. Het meest irritante is dat je hiervoor geen autorijbewijs nodig hebt. Daardoor weten mensen ook vaak veel regels niet, of zijn ze niet bewust van de daden die ze doen in het verkeer.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.