Een laadpaal bij je huis installeren, hoe werkt dat?

laadpaal

Ga jij een elektrische auto rijden of heb je er inmiddels al eentje en wil je graag een laadpaal hiervoor bij je thuis installeren? Dat is sowieso een goed idee, want een laadpaal thuis is niet alleen gemakkelijker dan openbaar laden, het is ook nog eens goedkoper op de middellange termijn! Waar moet je echter aan denken als je dit wilt?

Alleen op eigen grond

Ten eerste is het belangrijk dat je eigen grond bezit waar je de laadpaal wilt installeren. Kortom, je moet beschikken over een eigen oprit of parkeerplaats. Je laadpaal of laadkabel mag zich niet op openbare of andermans grond bevinden. Dat betekent in feite dus ook dat het huis jouw eigendom is en je het dus gekocht hebt. Woon je in een huurhuis en wil je een laadpaal thuis, dan zal je huurbaas deze aan moeten laten leggen.

Een laadpaal kan vervolgens zowel op de wand als op een paal bevestigd worden. Aan de wand is over het algemeen voordeliger, dan hoeven er immers minder kabels getrokken te worden en heb je minimaal graafwerk. Dit is echter niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld als je niet direct naast je huis kunt parkeren.

Meterkast moet mogelijk aangepast worden

Het installeren van een laadpaal is geen gemakkelijk klusje. De installatie vergt professionele elektrotechnische kennis. Probeer dat dus ook nooit zelf! Vaak is het bij de installatie nodig om de meterkast aan te passen of een extra groep aan te leggen om de laadpaal optimaal en veilig te laten werken. Dit is echter afhankelijk van de situatie en de laadpaal die je koopt.

Verschillende soorten laadpalen

Dat brengt ons direct bij het volgende puntje, er bestaan namelijk verschillende soorten laadpalen. Zo is er een verschil tussen een ‘reguliere lader’ en een snellader, waarbij de snellader zoals de naam al zegt veel sneller je auto vol zal laden. Een snellader is echter enorm duur in aanschaf en daarom voor particulier gebruik eigenlijk nooit interessant. De meeste mensen kiezen daarom voor een ‘reguliere lader’, ofwel een AC-lader, die werkt op wisselstroom.

Ook bij een AC-lader bestaan er belangrijke verschillen. Zo zijn er verschillende capaciteiten, die bepalen hoe snel je auto opgeladen wordt. De belangrijkste factor hiervoor is of je via 1-fase of 3-fase laadt, waarbij de laatste logischerwijs aanzienlijke sneller is. Let er echter wel op dat je auto hier ook mee overweg moet kunnen. Heb je een auto die maximaal 3,7kW kan laden, dan heeft een 3-fase laadpaal weinig nut. Toch wordt er vaak geadviseerd voor een snellere laadpaal te kiezen, omdat deze ook te gebruiken is voor een eventuele volgende elektrische auto die hier wél mee overweg kan. Daarnaast zijn er een aantal opties beschikbaar, zoals Load Balancing, die ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld ook tijdens het laden de wasmachine of droger probleemloos aan kunt zetten.

Ideaal met zonnepanelen

Liggen er zonnepanelen op je huis? Dan creëer je helemaal een ideale situatie! Je laadt je auto dan namelijk in feite (bijna) gratis op, terwijl je wel vaak een reiskostenvergoeding ontvangt van je werkgever. Er bestaan laadpalen die het laden van je auto zo kunnen regelen dat er enkel geladen wordt op zonne-energie en dus niet meer via het reguliere net. Handig!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.