Gekte op huizenmarkt breidt zich uit naar Lelystad

lelystad

De gekte op de huizenmarkt breidt zich uit als een olievlek. Op sommige plekken durven mensen hun huis niet meer te verkopen, omdat ze daarna „mee moeten gaan doen aan het ellebogenwerk”.

‘Lelystad geeft lucht’ luidt de stadslogan al jaren. En dit voorjaar zette de gemeente grof reclamegeschut in om Amsterdammers daarvan eens écht op de hoogte te brengen. Als onderdeel van een campagne om gezinnen uit de hoofdstad naar Lelystad te lokken, werden dertig Amsterdamse stadsbussen beplakt met weidse foto’s van de Lelystadse natuur. De bijgaande teksten peperden Amsterdammers in dat er in Lelystad 130 vierkante meter natuur en recreatiegebied per inwoner te krijgen was, in tegenstelling tot de 30 vierkante meter in de hoofdstad.

Merkbelevingscampagne

Of deze ‘merkbelevingscampagne’ er iets mee te maken heeft, is de vraag. Lelystad komt naar voren als dé regio waar de woningmarkt volledig tot bloei is gekomen. In vergelijking met een jaar eerder steeg het aantal woningverkopen er met liefst 48%.

Nog nooit zo veel betaald

De overspannen huizenmarkt in grote steden als Amsterdam en Utrecht heeft zich als een olievlek verspreid over het land. Lelystad bloeit, maar ook gebieden als Waalwijk (42% meer woningverkopen) en Noord-Limburg (36% meer) zijn in trek. Ook werd er nog nooit zo veel betaald voor een woning als afgelopen kwartaal.

Spill-over-effect

Makelaar Paul Buisman spreekt van een ‘spill-over-effect’. „Amsterdam loopt vooral over naar Almere en Almere zie je weer naar Lelystad komen.” Al ziet de makelaar ook Amsterdammers en Utrechters direct de stap naar Lelystad wagen. „Zij ontdekken dat je in Lelystad voor onder de 2 ton nog een eengezinswoning kunt kopen en voor minder dan 500.000 euro een vrijstaand huis.”

Bron: NRC

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.