Zo schrijf je een goede verkooptekst voor je woning

Verkooptekst

Je neemt het heft in eigen handen en gaat zelf je huis verkopen via JAAP.NL. Nu mag je dus een pakkende verkooptekst voor je woning schrijven. Ook al ken jij je woning het beste, het is natuurlijk altijd lastig om een goede en aantrekkelijke tekst te schrijven. Met behulp van dit artikel helpen wij je graag een stap verder!

De doelgroep bepalen

Als eerst is het belangrijk om te weten voor welke doelgroep je woning interessant is. Dit kunnen gezinnen met kinderen, ouderen of juist jonge mensen die alleen wonen zijn. Het is belangrijk om bij de verkooptekst namelijk rekening te houden met het perspectief van de doelgroep.

Voor mensen met jonge kinderen is het natuurlijk belangrijk om te weten hoeveel trappen en dergelijke er zich in de woning bevinden, of er genoeg ruimte is en of er genoeg scholen in de buurt zijn. Wanneer de doelgroep is bepaald, kun je beslissen welke kenmerken belangrijk zijn om te benoemen in de verkooptekst. Houd er ook rekening mee dat de schrijfstijl op de doelgroep afgestemd moet zijn.

Introductie van de verkooptekst

Nu de doelgroep is bepaald, is het van belang om alle sterke en unieke kenmerken van de woning en de omgeving te benoemen. Denk bijvoorbeeld aan: de tuin, buurt, voorzieningen, parkeergelegenheid en recreatiemogelijkheden. Het is de bedoeling om de woning direct aantrekkelijk te maken zodat het interessant genoeg is om de advertentie door te lezen.

Een paar goede kenmerken om te benoemen zijn bijvoorbeeld:

– In een rustige buurt met veel voorzieningen en recreatiemogelijkheden;
– Goed gelegen, centrum op loopafstand;
– Kindvriendelijke buurt met veel scholen en parken.

Het is wel belangrijk om dit niet te lang te maken. Dit is simpelweg een introductie die de aandacht van de lezer moet grijpen. Laat onnodige details achterwege en bespaar deze voor de volgende alinea’s. Je kan je altijd laten inspireren een kijkje te nemen naar andere woningadvertenties.

Omschrijf de woning

Denk eraan om de woning in een logische volgorde en per verdieping te omschrijven. Begin dus met de begane grond en ga vervolgens verder met de verdiepingen. Benoem hierbij ook de bijzonderheden per verdieping. Hierbij kan je denken aan de volgende kenmerken:

– Ruimte;
– Renovaties;
– Afwerking;
– Apparatuur;
– Type vloer;
– Opberg- en kastruimte;
– Aantal slaapkamers.

Je kan hier ook gebruik maken van bijvoeglijke naamwoorden. Dat maakt het lezen toch wat leuker. In plaats van: “een tuin” kan je bijvoorbeeld zeggen: “een zonnige tuin”.

Unique selling points

Hier is het belangrijk om alle unieke kenmerken van de woning en de omgeving ervan te benoemen, alleen is het wel belangrijk om hierbij objectief te blijven.

Je kan bijvoorbeeld de bijzonderheden benoemen die je nog niet eerder hebt beschreven. En daarna een paar punten die je al eerder hebt beschreven (maximaal 2-3, val niet te veel in herhaling). Maak een overzicht van de toppunten van je huis, en benoem deze zo concreet en uitgebreid mogelijk.

Een paar goede voorbeelden zijn:
– Op loopafstand van het centrum;
– Kindvriendelijke buurt met veel scholen;
– Veel recreatiemogelijkheden en voorzieningen;
– Op loopafstand van verschillende restaurants en gezellige terrasjes.

Om het allemaal even kort samen te vatten, hebben wij een klein overzicht voor je gemaakt…

Do’s:

– Maak de tekst niet te lang. Benoem altijd het belangrijkste en laat de rest achterwege;
– Bekijk andere teksten om inspiratie op te doen;
– Benoem de USP’s (unique selling points) en benadruk deze;
– Verdiep je in de doelgroep en pas je woningkenmerken en schrijfstijl hierop aan;
– Wees objectief.

Don’ts:

– Gebruik geen moeilijke woorden;
– Maak geen gebruik van overbodige afkortingen;
– Val niet in herhaling;
– Vermijd lange zinnen.

Wacht niet langer en ga gelijk aan de slag met het schrijven van een verkooptekst! Mocht je nog meer tips willen, neem dan een kijkje in onze brochure.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.