Hoe richt je de perfecte thuiswerkplek in?

thuiswerkplek

In verband met het coronavirus is thuiswerken de nieuwe standaard geworden bij veel bedrijven. Sommige mensen werkten al vaker thuis, maar voor anderen is dit compleet nieuw. Mocht je thuis moeten werken, dan wil je natuurlijk wel een goede werkplek hebben. Het creëren van de ideale thuiswerkplek begint bij het kantoormeubilair. Op kantoor moet dit meubilair afgesteld zijn op de Arbowet, maar ook bij het thuiswerken moet je werkgever rekening houden met de Arbowet. Alleen wat is dan een geschikte thuiswerkplek? Dat lees in je in dit artikel.

De ruimte voor je nieuwe thuiswerkplek

Voordat je kantoormeubilair kunt gaan kiezen, is het belangrijk om de ruimte te bepalen waar jij gaat werken. Zorg dat je een ruimte kiest waar je geconcentreerd kunt werken, maar waar je ook genoeg inspiratie uit kunt halen. Maak je werkplek een specifieke plek waar je enkel werkt. Bij voorkeur is dit een afsluitbare kamer met genoeg licht, maar zonder al te veel afleidingen. Na het bepalen van de geschikte ruimte kun je deze volledig naar wens inrichten met kantoormeubilair.

Ergonomisch kantoormeubilair

Kies allereerst voor een ergonomische bureaustoel. Wanneer een bureaustoel goed ingesteld is, voorkom je rug- en nekklachten. Bij het instellen van een bureaustoel is het belangrijk dat je rug goed de rugleuning raakt en je voeten op de grond komen met je benen in hoek van 90 graden. Daarnaast hoort er ongeveer een vuistgrote ruimte te zitten tussen je knieholte en de zitting. De armsteunen van je bureaustoel zet je vervolgens op ellebooghoogte. Zodra je bureaustoel goed ingesteld staat, kun je je bureau hierop aanpassen. Kies voor een bureau dat in hoogte verstelbaar is of ga voor een zit-sta bureau. Als je zittend werkt kun je het bureau op dezelfde hoogte zetten als de armsteunen van je bureaustoel.

Kantoormeubilair huren of kopen

Zodra je het perfecte kantoormeubilair hebt uitgekozen, is het natuurlijk de vraag hoe dit aangeschaft gaat worden. Voor je werkgever is het waarschijnlijk een te grote investering om voor alle werknemers een thuiswerkplek te kopen. Een werkgever kan daarom makkelijk kantoormeubilair huren. Het kantoormeubilair kan maandelijks opgezegd worden, maar ook bij- of opschalen kan zonder enkel probleem. Hierdoor geeft het huren van kantoormeubilair werkgevers veel flexibiliteit. Werk je thuis als ZZP’er? Dan zijn je huurkosten aftrekbaar.

Creëer jouw perfecte thuiswerkplek

Na het lezen van dit artikel heb je de belangrijkste informatie over de kantoorinrichting van jouw thuiswerkplek. Bepaal een geschikte ruimte, kies ergonomisch kantoormeubilair en stel je kantoormeubilair juist in. Succes met het inrichten van jouw perfecte thuiswerkplek en blijf gezond!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.