KonMarie-methode: zo verhuis je zo min mogelijk spullen

konmarie

‘Ik ga verhuizen en ik neem mee…’ Deze zin maak je hoogstwaarschijnlijk af met: ‘Een heleboel spullen waarvan ik niet eens meer wist dat ik ze had’. Dat kan anders. Stel je voor: dat je precies weet welke spullen je bezit en dat je omringt bent door spullen waar je blij van wordt. Of je nu je kledingkast opent of een keukenkastje. Laat je inspireren door de effectieve opruimmethode van Marie Kondo. Want wat je niet hebt, hoef je ook niet in te pakken. Dat scheelt een hoop werk (en opbergruimte in je nieuwe huis)!

Wie is Marie Kondo?

Marie Kondo is een Japanse opruim- en organiseergoeroe. In haar boek ‘Opgeruimd’ deelt ze haar KonMari-opruimmethode. En die methode is eigenlijk supereenvoudig. Je hoeft jezelf maar 1 vraag te stellen voor een opgeruimd huis zonder overtollige bezittingen, maar met bezittingen die jou blij maken. Zo simpel is het. 1 vraag. Echt.

‘Does it spark joy?

En die vraag is: ‘Does it spark joy’? Ofwel: ‘Geeft mij dit een blij een gevoel?’. Die vraag stel je bij alle spullen in je woning. Is het antwoord ‘Ja’, dan houd je het. Is het antwoord ‘Nee’, dan kan het weg. Verkoop het, breng het naar de kringloop of maak er iemand anders blij mee.

Opruimen

Behoorlijk rigoureus, maar daardoor ook enorm effectief voor een opgeruimd huis en een opgeruimde geest. Stel je voor dat je alleen maar spullen hebt die jou blij maken. Waar je ook kijkt. In je woonkamer, in je kledingkast, de keukenlades, je nachtkastje etc. Het fijne is: je hoeft dan alleen die spullen in te pakken voor je verhuizing. Dat scheelt een hoop tijd!

Opruimen volgens Marie Kondo

Dus aan de slag! Maar hoe kun je de KonMarie-methode toepassen? Marie Kondo adviseert je in deze volgorde op te ruimen:
– Kleding
– Boeken
– Papierwerk
– Losse spullen, zoals snoeren, huissleutels, cd’s, schrijfspullen etc.
– Dierbare spullen

Opruimen per categorie

Begin met je kleding. Haal alle kleding uit je kast en categoriseer de kleding. Maak een stapel met broeken, t-shirts, overhemden, jurken, rokken, jasjes etc. Voel per item of je er blij van wordt. Zo ja, dan mag het item mee naar je nieuwe huis. Zo niet, dan kan het weg. Doe dit per categorie. Veel mensen ruimen op per kamer, maar veel spullen uit dezelfde categorie zijn verspreid over meerdere kamers. Kleding in je kast en in de wasmand bijvoorbeeld. Of de boeken naast je bed, in de boekenkast en op de koffietafel. Werk dus per categorie, dat is effectiever.

Bedanken

Marie Kondo adviseert je elk item vast te houden, te voelen wat het item met je doet en het te bedanken als je besluit het weg te doen. Die ene top waar de kleur niet mooi meer van is bijvoorbeeld. Bedanken, het klinkt misschien gek, maar volgens Marie Kondo is het daarna makkelijker om spullen weg te doen.

Verhuisdozen inpakken

Na de kleding ga je verder met de boeken, het papierwerk, de losse spullen en de dierbare spullen. Daarna is het tijd voor stap 2. Je hebt nu alleen nog maar spullen waar je blij van wordt. Pak deze spullen per categorie in. Schrijf op elke doos wat erin zit en de naam van de kamer waar je doos in je nieuwe huis wil uitpakken. Bijvoorbeeld: ‘Kleding – slaapkamer’ of ‘Servies – keuken’. Tip: zet in dat laatste geval ook even ‘breekbaar’ op de doos.

Vaste plek in je nieuwe huis

In alle vertrekken in je nieuwe huis staan nu dozen met spullen die je blij maken. Hoogste tijd om de dozen uit te pakken en de spullen een plek te geven. Marie Kondo adviseert spullen uit dezelfde categorie bij elkaar op te bergen. Dus alle boeken op 1 plek, alle kleding bij elkaar, enzovoorts. Geef alles een vaste plek in je nieuwe huis. Dat geeft overzicht en rust. Zo ben je nooit meer iets kwijt en blijft je huis opgeruimd. Hoe fijn is dat? Succes!

Door Mieke Fransen – Verhoef op 19 maart 2018

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.