Meer thuiswerken? Voorkom rugklachten!

Wist je dat zo’n 80% van de mensen wel eens rugpijn heeft? In de meeste gevallen komt dit door te weinig beweging en lang in een slechte houdingen zitten. Rugpijn door zittend werk komt dan ook erg vaak voor. Niet raar dus dat het aantal rugklachten sinds we thuiswerken is toegenomen.

Door thuiswerken woon je ineens heerlijk dicht bij je werk. Dat scheelt je reistijd. Grote kans dat je dus iets langer in bed blijft liggen en niet op de fiets stapt om eerst een rondje te fietsen. Hetzelfde geldt voor naar je werk lopen. Of de trappen die je misschien op kantoor had, het rondje naar de koffieautomaat en het loopje met je collega tussen de middag.

Daarbij komt dat voor veel mensen ook het sporten op een laag pitje staat. Teamsporten boven de 18 jaar zijn uitgesloten. En misschien ben jij één van de mensen die het uurtje trainen heeft vervangen door fietsen, lopen of skeeleren. Maar de kans is ook groot dat je regelmatig overslaat.

Spit en hernia liggen op de loer

Niet alleen tijdens zittend werk, maar ook als we op de bank hangen hebben we 95% van de keren een verkeerde houding; namelijk met een bolle rug. Hierdoor verdwijnt op den duur de normale holling van de rug. Zo’n verkeerde houding zorgt ervoor dat er meer trekkrachten op de achterwand van de tussenwervelschijf komt, waardoor er barstjes in de tussenwervels kunnen ontstaan. Een plotselinge verkeerde buig- draaibeweging of verkeerd tillen kan dan spit veroorzaken. Of erger nog: een hernia.

Ook veel stress (wat nu bij velen speelt), een verkeerde slaaphouding, slechte lichamelijke conditie of een te grote belasting, zoals ongetraind zwaar werk doen, kan spit en een hernia veroorzaken. Door veel en afwisselend te bewegen houd je de discus gezond en voorkom je dus rugklachten. Te lang in één houding zitten of zitten met een bolle rug, vermindert namelijk de flexibiliteit en het aantal cellen in de discus. Beter is het daarom om zitten, staan en lopen met elkaar af te wisselen. Ook wandelen is goed voor een gezonde discus. Een rondje voor je aan je werk begint of dat telefoongesprek met je collega doen tijdens een wandeling, is dus een goed idee.

Tip: ga regelmatig staan, wandel eens tijdens je telefoongesprekken en doe alsof je naar en van je werk gaat door een stukje te wandelen of te fietsen.

Goed zitten is belangrijk

Ook al pas je bovenstaande tips toe, feit blijft dat je een groot deel van je dag zit. En nu je thuis werkt kan het verleidelijk zijn aan de keukentafel te werken. Daarbij komt dat de meeste van ons er niet bij stilstaan hoe belangrijk een goede werkhouding (lees bureau en bureaustoel) is. Op kantoor is de aanschaf van goede kantoormeubelen en bureaustoelen verplicht en is je werkgever aan diverse richtlijnen gebonden is.

Maar wees eens eerlijk, eigenlijk ben je het toch ook aan jezelf verplicht om te zorgen dat je goed kunt zitten om rugklachten te voorkomen? Vraag je werkgever eens naar de mogelijkheden. Vaak is er namelijk meer mogelijk dan je denkt. Bijvoorbeeld een goede stoel nu tijdelijk thuis gebruiken of een stoel aanschaffen. Bedenk daarbij dat het ook voor je werkgever belangrijk is om jou gezond en aan het werk te houden.

Lees al onze artikelen hier.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.